At bruge farver i forbindelse med formidlingen af et budskab er meget udbredt. Nogle anvender også en bestemt farve som en slags "varemærke", så at man umiddelbart kommer til at tænke på det pågældende firma, når man ser den pågældende farve. Her i Danmark er postvæsenets gule farve næsten blevet til et sådant varemærke, og i Schweiz, hvor en lignende gul farve bruges af et bestemt (post-) busselskab må den pågældende gule farve nu officielt kaldes "postgelb". Folkene bag denne reklame har åbenbart en vis viden om farvernes
psykologiske virkninger og signalkarakter, dog uden den dybere indsigt. |
Nedenstående blev bragt som del af en reklame
for Hewlett-Packards nye farve-laserprinter (okt. 2002)
Vær opmærksom på, at din skærm ikke nødvendigvis gengiver farverne korrekt. Det kan være nødvendigt at justere skærmens farveindstillinger! Klik på de enkelte farver for at få vores kommentar |
![]() Denne, så godt som rene røde, farve fortjener bestemt betegnelsen "pågående", for dét er den! Den rene, lysende røde (med et stænk af orange) er indstillet på at føre sig frem og erobre. Der skal action til. Der lægges ikke skjul på noget. Jo mere den røde går i retning af orangerød, des mere vil den få karakter af noget offensivt, måske endda "larmende" "fræk" er et godt valg for denne lyse, lime-grønne farve. Den er ungdommelig og kontaktsøgende uden dog at miste sit eget fodfæste. Farven er tæt på at være en "neon-farve". "sprudlende" er godt valgt til denne orangegule farve. Gul er altid på udkig efter noget nyt - og helst inspirerende og uforpligtende. Den svage toning af rød viser, at den er indstillet på selv at involvere sig og evt. tage initiativer. Der er en vis "legesyge" knyttet til denn nuance "Beroligende" er knapt så heldigt valgt, idet en
så lys farve altid er åben for noget nyt. Denne lyse himmelblå rummer en forventning og samtidigt udstråler den en form for uplettet renhed Det kan være svært at skelne nuanceforskellen mellem
den grønne farve i øverste række og denne grønne. "Nøgtern og professionel", kunne man sige "Stærk", skriver reklamefolkene, og det kunne jo godt siges, at den har en vis "gennemskærende", ja nærmest provokerende kvalitet. Der er tale om en lys rød farve med blålig toning, dog
uden at være pink Denne orange farve har fået betegnelsen "synlig", et godt valgt ord, selv om det måske havde passet bedre på gul. "Festlig" havde også været passende. Orange har en livskraftig og ekspansiv kvalitet, den har appetit - og den fylder i landskabet!
"Dyb" er et godt begreb til denne næsten violetblå farve. Mørke farver rummer altid en vis dybde og erfaring, og denne blå har en anelse rødt iblandet. Det gør den mere emotionel, men også noget drømmende. Der er en længsel efter ro og harmoni. Den har tid til at vente Denne lyse, turkisgrønne farve kaldes her "cool", og skal man vælge et enkelt ord er det ret træffende. Man kunne også sige "distanceret og objektiv" Man tænker uvilkårligt på menthol- eller pebermyntepastiller,
måske barbersprit eller noget andet, som er desinficerende og
astringerende. Denne pink farve kalder reklamen "let". Den lyse farvetone alene vidner om noget "ungt" eller nyt, en forventning. Farven er jo ikke ren rød, den er iblandet en anelse blå, som stemmer sindet i retning af "uskyldig erotik" eller "hjertets forventning" "Jordbunden" er et godt udtryk brun. Men "jordbunden" kan jo betyde flere forskellige ting, fx. "kropslig", eller "materiel" Nu kan brun jo tendere mere eller mindre i retning af grøn (oliven), rød eller grå, og alt efter nuance vil betydningen variere Her står der "skarp", og det ville have kunnet passe, dersom farven var mere "skrigende", altså lysere og med en anelse grønlig toning. Her er der faktisk tale om en varm gul, nærmest solgul, så en bedre betegnelse ville nok have været "glad og nysgerrig" Denne grønne farve beskrives som "aktiv". Det ville nok være bedre at bruge udtryk som "konstruktivt
fungerende og hjælpsom". En lysende grøn kan være ret udfarende og pågående og på den måde udadvendt. Så snart den grønne bliver dybere, vil den mere være optaget af sine egne gøremål og pleje sine egne interesser indenfor sit eget territorium. Her skriver reklamefolkene "genial", og det er nok lige lovligt store ord. Denne lyse og klare blå farve rummer en åndelig klarhed
og en vis autoritet. Der kan altså være tale om overblik
og fremsynethed såvel som objektivitet. Genialitet er noget, som går ud over det kendte, noget som sprænger grænser og åbner nyland for andre. Dertil er denne blå alt for "konservativ" Denne farve er som en lys bordeaux, og beskrives her som "tiltrækkende". Det er jo spørgsmålet, hvad man så forstår
ved det, men der er under alle omstændigheder en vis "magi"
eller "power", måske endda fornemhed forbundet med
bordeaux. Der vil altid være et skjult eller hemmelighedsfuldt aspekt
ved denne farve, og den vil have en virkning, som i særlig grad
stimulerer fantasien og sætter følelser i sving. |